مصاحبه عبدالله مهاجر با وب سایت باشگاه پرسپولیس

به نقل از وب سایت پرسپولیس : عبدالله مهاجر مربی و کارشناس ارزنده فوتبال کشورمان پس از کسب مدرک مربیگری A یوفا در کشور سوئد به ایران بازگشته تا تجربیات با ارزش خود را در اختیار فوتبال کشور قرار دهد. وی هم اکنون به عنوان قائم مقام آکادمی حرفه ای فوتبال باشگاه پرسپولیس در ایران حضور دارد. 

مسئولین باشگاه البدر مذاکراتی را با آقای عبدالله مهاجر جهت حضور ایشان در فصل آینده بر روی نیمکت البدر انجام دادند که توافقات اولیه بین دو طرف صورت گرفت.دور دوم مذاکرات طرفین به دلیل حضور آقای عبدالله مهاجر در برنامه های تحلیل و تفسیر جام جهانی یک ماه دیگر برگزار خواهد گردید. قبل از آن شما را دعوت میکنم به مصاحبه ی که وب سایت باشگاه پرسپولیس با این مربی و کارشناس خوب کشورمون ترتیب داده است.

مصاحبه ی خواندنی ایشون را می توانید در ادامه مطلب بخوانید. 

بیوگرافی...

عبدالله مهاجر متولد سال 1348

مدرک مربیگری A یوفا در سال 2006 در سوئد

دریافت مدرک تربیت مربی در سال 1997 در سوئد

21 سال سابقه مربیگری در فوتبال، 16 سال به عنوان سرمربی

سمت شما در پرسپولیس...

قائم مقام آکادمی باشگاه پرسپولیس

سابقه بازیگری فوتبال...

در ایران در پست دفاع وسط در تیم جوانان تهرانجوان بازی می کردم و پس از آن در یک تیم دسته دومی در سوئد بازی کردم که به دلیل مصدومیت از ناحیه کمر مجبور شدم فوتبال را به عنوان بازیکن کنار بگذارم.

چگونه در خارج از کشور به مربیگری روی آوردید؟

زمانی که در یکی از تیم های سوئد بازی می کردم، مشکل کمردردی که کهنه شده بود باعث کنارگیری ام شد اما مدیر وقت آن تیم به من گفت: قصد داریم از شما برای مربیگری تیم های پایه استفاده کنیم. اولین حضورم در مربیگری از رده سنی 10 ساله ها آغاز شد و رده های بالاتر را طی سالیان بعد ادامه دادم.

در چه رده هایی کار کردید...

فعالیتم را در آن باشگاه در کلیه رده ها تا لیگ برتر ادامه دادم.

در چه تیم هایی مربیگری کردید و چه عناوینی بدست آوردید؟

عنوان قهرمانی در مسابقات لیگ برتر با تیم IFK Goteborg سوئد به عنوان سرمربی.

حضور در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا با تیم IFK Goteborg تا مرحله یک هشتم نهایی با عنوان سرمربی.

قهرمانی جوانان با تیم IFK Goteborg به عنوان سرمربی.

حضور در مسابقات لیگ یک و صعود به لیگ برتر سوئد با تیم BK Haker به عنوان سرمربی.

کسب عنوان قهرمانی با تیم جوانان BK Haker به عنوان سرمربی.

کسب مقام سوم در مسابقات لیگ برتر سوئد با تیم BK Haker

حضور در مسابقات لیگ برتر سوئد با تیم Lund by IF به عنوان سرمربی.

حضور در تیم Beriso IF لیگ دسته دوم و صعود به لیگ دسته اول و لیگ برتر سوئد بعنوان سرمربی.

حضور در آمریکای شمالی و فعالیت در تیم مایکه ان کامپانی لیگ دسته دوم آمریکا بعنوان سرمربی.

حضور در برزیل و همکاری، فعالیت و آموزش در باشگاه های سانتوز، سائوپائولو، ریودو ژانیرو و بوکاجونیورز (حدود یک سال و نیم).

حضور در اروپا و همکاری و فعالیت در آکادمی تیم های PSV آنتهوون هلند و FC کپنهاک دانمارک به عنوان مشاور و دستیار.

هم اکنون 5 بازیکن بنده در تیم ملی سوئد حضور دارند که از شاخص ترین چهره های آن می توان به نام کیم کالسترون که در حال حاضر در تیم لیون فرانسه بازی می کند و در دیدار (هفتم اردیبهشت 1389) مقابل تیم بایرن مونیخ به میدان رفت.

در سال 2004 مدال افتخار آکادمی بازیکن سازی و فعالیت مضاعف از سوی پادشاه سوئد دریافت کردم تنها به جهت موفقیت های آکادمی و تعلیم و پرورش بازیکنان تیم ملی سوئد.

در سال 2006 کسب دیپلم و مدال افتخار از فدراسیون فوتبال سوئد جهت قدردانی و تربیت بازیکنان (زمان حضور در تیم IFK Gotenborg).

فدراسیون کشور سوئد چه امکاناتی را برای مربیان لیگ برتر در زمان جام جهانی در نظر دارد؟

فدراسیون فوتبال سوئد به جهت آموزش، تبادل اطلاعات و آشنایی با شرایط مسابقات جام جهانی، مربیان کلیه تیم های لیگ برتر این کشور را با هزینه خود به این مسابقات اعزام می کند.

چطور شد که به ایران بازگشتید؟

از زمان خروج از ایران ارتباط تنگاتنگی با مسابقات رسمی و ملی کشور داشتم اما تنها در 3 یا 4 سال به خاطر تحصیل، کمتر با فوتبال ایران در ارتباط بودم اما پس از آن بطور میانگین هر از گاهی به ایران می آمدم.

چرا تصمیم گرفتید مربیگری را در ایران دنبال کنید؟

آرزوی هر ایرانی خدمت به وطن است و من پس از سپری کردن دوران تحصیل و مربیگری آماده بودم تا با جان و دل در خدمت استعدادهای خلاق جوانان فوتبالیست کشورم باشم.

چه عاملی باعث حضور شما در فوتبال ایران شد؟

پژمان بازغی، بازیگر خوب سینما و تلویزیون کشورمان و همسر خواهرم از بنده خواست تا به ایران بیایم و در خدمت فوتبال کشورمان باشم. من نیز پذیرفتم و به اتفاق ایشان با چند باشگاه صحبت کردم.

در کدام باشگاه ایرانی حضور یافتید؟

اولین حضورم در باشگاه پاس در زمان مربیگری همایون شاهرخی بود که پس از صحبت با وی به نتیجه لازم نرسیدیم.

در زمان حضور در سوئد چگونه با فوتبال ایران در ارتباط بودید؟

بنده به عنوان کارشناس افتخاری شبکه های جام جم، یک و دو، به تحلیل مسابقات لیگ برتر ایران می پرداختم.

پس از باشگاه پاس به کجا مراجعه کردید؟

بار دیگر با تشویق و تقاضای پژمان بازغی به باشگاه پیروزی مراجعه کردیم که در آن زمان داریوش مصطفوی به عنوان مدیر عامل و فریدون معینی مسؤول آکادمی باشگاه پیروزی بودند. مدت زمان کوتاهی را با تیم های 13 یا 14 سال های پیروزی کار کردم.

نتیجه کار چه شد؟

وقتی با تیم های پایه باشگاه پیروزی کار کردم تازه فهمیدم فوتبال ما در چه باتلاق عمیقی فرو رفته و چه استعدادهایی در این بین درجا می زنند و هیچ پیشرفتی نمی کنند.

آیا فریدون معینی را از قبل می شناختید؟

بله. ایشان یکی از افتخارات تیم محبوب پرسپولیس بود و هم اینک در سمت های مختلف و رده بالای ورزش کشور مشغول به کار هستند. البته قبل از آن در فدراسیون فوتبال خدمت آقایان معینی و محصص رسیده بودم و این دو عزیز پس از استعلام مدارک مربیگری بنده با اشتیاق از حضورم در ایران استقبال کردند.

چطور شد به پرسپولیس آمدید...

بنده از اول پرسپولیسی بودم و توسط یکی از دوستان به پرسپولیس معرفی شدم و قرار شد پس از مذاکره با دکتر وفایی در خصوص راه اندازی آکادمی بین المللی و استاندارد پرسپولیس همکاری کنیم.

شرایط را پذیرفتید؟

بله. با توجه به برنامه های وسیع و مفید دوستان، پذیرفتم در خدمت پرسپولیس باشم.

در آن زمان چه پیشنهاداتی داشتید؟

در زمان مدیر عاملی عباس انصاری فرد و سرمربیگری کرانچار در تیم پیروزی، به بنده پیشنهاد شد که در سمت مربی در کادر فنی تیم فوتبال پیروزی حضور یابم که به دلیل حساسیت شرایط موجود، این پیشنهاد را نپذیرفتم.

هم اینک در باشگاه پرسپولیس چه اقداماتی صورت گرفته است؟

حدود یک سال است که در باشگاه پرسپولیس هستم و با کمک دکتر حمیدرضا صدر کارشناس خوب فوتبال کشورمان از چند باشگاه و آکادمی بازدید کردیم و طی آن طرح های بین المللی و استاندارد را ارائه داده و امیدواریم در آینده ای نزدیک بزرگترین آکادمی فوتبال پرسپولیس در ایران راه اندازی شود.

سطح فوتبال ما با فوتبال جهانی در چه حدی است؟

اگر می خواهیم فوتبال کشورمان را با دنیا مقایسه کنیم اول باید فوتبال خودمان را با کشورهای آسیایی و آسیای شرقی و یا با کشورهای اطراف مقایسه کنیم که در این زمینه هم نسبت به کره و ژاپن چند گام عقب هستیم. برای مثال تیم منچستر یونایتد 24 زمین برای تیم بزرگسالانش در اختیار دارد در حالی که تیم های پیروزی و استقلال هنوز یک استادیوم اختصاصی ندارند.

شما در سطح اروپا آموزش دیدید و می خواهید در سطح آسیا و ایران آموزش بدهید. آیا روحیات و مسائل فرهنگی و اجتماعی تاثیری بر آموزش شما ندارند؟

من حق ندارم مقایسه کنم ولی چون عاشق ایران هستم و واقعا می دانم ایران استعداد ورزش بالایی دارد، در همین خصوص تصمیم به این کار گرفتم. ایران مثل برزیل است. برزیل فقیر است اما 3 هزار بازیکن حرفه ای در سطح دنیا دارد. آنها به اصولی معتقدند که در نتیجه عملی می شود. ما باید از جایی شروع کنیم تا به هدفمان نزدیک شویم. سطح فوتبال ما از آن چیزی که من تصور می کردم خیلی پائین تر است.

مشکل چیست؟

مشکل اصلی برنامه ریزی و مدیریت است که برنامه ها ممکن است مثل اروپا طرح شوند ولی در مدیریت و اجرا مشکل داریم. البته یقینا من نمی توانم چیز را عوض کنم اما می توانیم با جدی گرفتن فوتبال حرفه ای، پشتکار، سرمایه و فعالیت مضاعف تا حدودی موفق عمل کنیم و به استانداردها نزدیک شویم.

برای آکادمی فوتبال پرسپولیس چه برنامه ای دارید؟

آکادمی پرسپولیس طی دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت قابل اجراست. برای طرح کوتاه مدت که حدود 5 سال به طول خواهد انجامید اگر بتوانیم تا 50 درصد از آن را اجرا کنیم خیلی خوب است تا بتوانیم طرح بلند مدت را به مورد اجرا بگذاریم.

چه اختلافی بین سطح یادگیری جوانان ایران با اروپاست؟

رده های نوجوانان و جوانان دنیا تا 90 درصد نقاط مشترک دارند و آن هم بازیگوشی و حساس بودن آنهاست. در اروپا بازیکنان تنها به خاطر علاقه، به فوتبال روی می آورند ولی در ایران و برزیل اکثر بازیکنان به خاطر مسائل مالی و پس ا ز آن فوتبال به این ورزش می پردازند.

چه در صدی از بازیکنانی که آموزش دادید به ثمر رسیدند؟

به عنوان مثال در کشور سوئد از هر 2000 بازیکنی که تحت آموزش بنده بودند، تنها 5 نفر در تیم ملی حضور یافتند. چون تنها همان 5 نفر خودشان با علاقه شان خواستند به تیم ملی بروند اما در ایران و با این و خلق و خو انتظار می رود خروجی های بیشتری از آکادمی پرسپولیس به تیم های ملی داشته باشیم.

نتیجه...

در ایران علاقه زیاد است، امکانات و مدیریت کم. فوتبال محلات در تهران با حضور بیش از 20 هزار بازیکن دنبال می شود . آیا نمی شود از بین بیست هزار نفر 11 نفر را برای تیم ملی انتخاب کرد؟

لیگ نهم برتر فوتبال را چگونه ارزیابی می کنید؟

همه لیگ های دنیا هم نکات ضعف دارند و هم قوت. یکی از محاسن لیگ، هماهنگی مسابقات بود که این یکی از علائم پیشرفت و گام به جلو است. حرفه ای شدن پول زیاد و بازدهی کم نیست و تفکر حرفه ای دنیا عکس آن است.

رئال مادرید رونالدو را می خرد و کمتر عنوان می شود که 120 میلیون یورو در قبال تبلیغات از این بازیکن سود می کند و تنها 95 میلیون یورو پول خرید این بازیکن را پرداخت می کند و در این صورت است که در خرید اول خود 25 میلیون یورو سود می کند و سال بعد بازدهی آن افزایش می یابد.

تفکر حرفه ای یعنی پیشرفت و پیشبرد اهداف بلند مدت و برای کسب هزینه ها، تبلیغات یکی دیگر از منابع درآمدهای مالی است.

چرا فوتبال ما و تیم ملی درجا می زند و پیشرفتی در آن احساس نمی شود؟

بی ثباتی مدیران و ضعف مدیریت باعث تغییر و تحول فراوان در کادر فنی تیم ملی شده و مدیرانی که نمی دانند تا چه زمانی بر مسند ورزش هستند نمی توانند کارهای زیربنایی و مفید انجام دهند. البته این مشکل در سطح باشگاه ها نیز موجود است و افت فوتبال را در پی دارد و این مورد از جذابیت فوتبال می کاهد.

تغییرات کادر فنی تا چه حدی بر کیفیت تیم ها تاثیرگذار است؟

شما ببینید اکثر تیم های باشگاهی با تعویض چند مدیر عامل و گاهل برخی تیم ها با یک باخت و نتایج دور از انتظار با تعویض مربی روبرو می شوند. این عمل نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه وضعیت تیم را بر هم می زند. نمونه بارز آن تیم های ابومسلم، پیروزی و...

نقش باشگاه ها در عملکرد سازمان لیگ و تیم ملی چیست؟

تیم ملی هر کشور بازتاب لیگ است و اگر باشگاه ها عملکرد قابل قبولی داشته باشند ما می توانیم تیم ملی خوبی داشته باشیم و از طرفی بخش کثیری از مشکلات سازمان لیگ در برگزاری مسابقات حل خواهد شد.

چرا در ایران با تعویض سرمربی کادر فنی تغییر می کند؟

یکی از مشکلاتی که سیستم یک باشگاه و تیم را بر هم می زند، همین موضوع است چرا که این سیستم تنها در ایران اجرا می شود ولی تغییر مربی نباید با تغییر سرپرست و دیگر اعضای تیم همراه باشد.

دوره درخشان تیم ملی فوتبال کشور را چه دوره ای می بینید؟

فکر می کنم ما دوره درخشان فوتبالمان در سالهای 92 تا 96 بود. هنر مربی خوب، بازی گرفتن از بازیکن است و باید از بازیکنان کار بکشد. گاهی تیم پر ستاره ای دارید ولی نمی توانید از آنها کار بکشید در صورتی که در مقابل آن تیمی بدون ستاره بخوبی می تواند ایفای نقش کند. هنر گاس هیدینک بهره گیری بهینه از بازیکنان موجود تیمش است.

چرا در تیم ملی با کمبود مهاجم روبرو هستیم؟

در تیم ملی، در تمام پست ها با مشکل مواجه هستیم. شما بهترین خط دفاعی لیگ را در نظر بگیرید. آنها در قبال مقایسه تیم های باشگاهی ما جزو بهترین ها هستند اما تنها در مقایسه با خودمان و در مقایسه با دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی در سطح خیلی پائینی قرار دارند.

آیا طی سالیان گذشته پیشرفتی هم داشته ایم؟

بله اما خیلی نامحسوس بوده است. رسیدن تیم های ایرانی حاضر در مسابقات قهرمانان آسیا به مرحله دوم نشان دهنده پیشرفت اندکی است که باید آن را بیشتر جدی بگیریم.

در خصوص بازیکنان چهره چه نظری دارید؟

محسن خلیلی پس از رفع آسیب دیدگی اش، پس از طی یک فصل، هنوز نتوانسته به بازی های گذشته اش برگردد. خسرو حیدری یکی از بهترین بازیکنان ما در جناح راست زمین است اما می بینیم که در حال افول است. باشگاه ها اگر بتوانند هر چه سریعتر بازیکنان خوب و چهره خود را به دوران آمادگی برسانند کار تیم خود و تیم ملی را آسانتر می کنند. 

 

منبع : وب سایت باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس